Patronen

Rokjes!

Het boek Rokjes! van Neeltje Paulussen kreeg ik cadeau van twee lieve meiden voor wie ik Mermaid Tales heb gemaakt. Zoals de titel van het boek al zegt staan er veel leuke patronen van verschillende rokken in. Het is een basisboek met alles wat je moet weten om een perfect passende rok te maken.

In het hoofdstuk ‘Een goed begin is het halve werk’ staan diverse basis tips en tricks, een maattabel, maar ook hoe je de rok aan kunt passen aan je figuur. Dit kwam goed uit want volgens de maattabel is mijn taillewijdte is een maat kleiner dan mijn heupwijdte.

Ik begon met de Strakke Rok uit het boek. Een patroon voor een basis kokerrok. Een type rok die met mijn kantoorbaan altijd van pas komt.

Het maken van de rok heeft me wel wat frustraties gekost. Het was toch iets lastiger dan ik verwacht had. Ik moest de rok namelijk versmallen in de taille. En ook het maken van een split begreep ik niet goed vanuit de tekst. Nadat ik de Elisa dress gemaakt had, had ik door hoe ik het had moeten doen. Ik nam de rok dus toch maar mee naar naailes. Het tornmesje kwam weer goed van pas en ik ben bijna een hele naailes bezig geweest met het uithalen van de rok voor de aanpassingen.

Daarna was het niet meer zoveel werk. Mijn naailerares heeft me geholpen om de rok op de juiste maat af te spelden en hem weer mooi in elkaar te krijgen. Na een naailes was de rok alweer klaar.

De stof kocht ik op de Stoffenbeurs in Roermond waar ik 21 mei gezellig naartoe ben geweest met mijn schoonmoeder. Het is een zwarte reliëf-tricot en was de mooiste (en duurste) stof die ik kocht. Ik kocht er ook een tricot bij voor een bijpassend shirt. Dit shirtjes is (een van) mijn volgende naailes projecten.

Dan nu tijd voor de foto’s. Het blijft wat onwennig, om op de foto te gaan, maar ik vind het altijd leuk om mijn creaties te showen dus het hoort erbij. Deze keer was Martijn weer de pineut en maakte we de foto’s in onze achtertuin.

Mijn office outfit van woensdag 5 juli 2017. Het shirt kocht ik een paar jaar geleden bij Shoeby en met de sneakers combineerde ik het tot een ‘sportieve office look’.

IMG_1883IMG_1884IMG_1892IMG_1901

Geef een reactie

